Site Loader

Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do rejestrowania operacji gospodarczych w swojej firmie. W tym celu prowadzona jest firmowa księgowość. Forma prowadzonej księgowości zależy przede wszystkim od formy prawnej prowadzonej działalności, a także od wysokości przychodów.

O księgowości uproszczonej pisaliśmy jakiś czas temu. W tym wpisie skupimy się zatem na pełnej formie księgowości.

Pełna księgowość to bardzo zaawansowane narzędzie analityczne, które służy do ewidencjonowania każdej złotówki, która przechodzi przez drzwi firmy. Jej zadaniem jest zatem nie tylko wyliczanie należności podatkowych, ale także kontrolowanie przepływów pieniężnych w przedsiębiorstwie.

Do prowadzenia księgowości pełnej zobowiązani są podatnicy, jeżeli przychody z tytułu ich działalności przekroczą 2 mln euro. Ponadto bez względu na wysokość przychodów obowiązek ten bezwzględnie dotyczy spółek kapitałowych.

Pełna księgowość oparta jest na księgach handlowych, składających się z:
– dziennika,
– konta księgi głównej,
– kont ksiąg pomocniczych,
– zestawienia obrotów księgi głównej,
– zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych,
– wykaz składników aktywów i pasywów.