Z dnia na dzień przybywa przedsiębiorców, którzy chcą posiadać własną stronę internetową, która może być jednocześnie wizytówką, źródłem informacji o firmie oraz reklamą trafiającą do ogromnej liczby potencjalnych Klientów.
Pierwszym krokiem do utworzenia strony internetowej jest wybór odpowiedniej domeny, która powinna kojarzyć się z nazwą firmy. Warto zwrócić jednak uwagę na to, że w tym samym czasie mogą istnieć dwa identyczne adresy internetowe.
Jeżeli mamy już swoją stronę internetową, która dobrze prosperuje to warto zastanowić się nad ochroną nazwy naszej firmy w Urzędzie Patentowym – pozwala to uniknąć używania nazwy podmiotu przez inną osobę.
Domena zostaje wypożyczona najczęściej na okres 1 roku. Po jego okresie wygasa – w przypadku, gdy nie zostanie przedłużona przez użytkownika. Po wygaśnięciu domena staje się znów dostępna dla wszystkich. Często w sytuacji, gdy ktoś inny wykupi używaną przez nas wcześniej domenę mamy do czynienia z dwoma zagrożeniami:
– cybersquatting – polega na rejestracji domeny, która zawiera znak towarowy, nazwę firmy, nazwę produktów czy osób, kojarzoną powszechnie z działalnością danej firmy. Co istotne, w takim przypadku musi zachodzić identyczność domeny oraz używanej przez kogoś nazwy.
– typosquatting – chodzi o rejestrację domeny nietożsamej (choć zazwyczaj na pierwszy rzut oka niemal identycznej), ale podobnej w brzmieniu lub zapisie do innej, już zarejestrowanej domeny, najczęściej cieszącej się dużą popularnością. Typosquatter wykorzystuje po prostu nieuwagę użytkowników, rejestrując domenę (lub domeny), która zawiera najczęściej popełniane przez nich błędy przy wpisywaniu oryginalnego adresu internetowego (tzw. literówki).