KPiR, czyli Księga Przychodów i Rozchodów to jedna z form księgowości uproszczonej, która ma na celu księgować przychody, rozchody oraz wydatki w danej firmie.
Do KPiR wpisujemy:
– przychody,
– zakup towarów handlowych oraz materiałów podstawowych,
– poniesione wydatki związane z prowadzeniem działalności,
– koszty prac badawczo rozwojowych.
Do KPiR nie wpisujemy:
– zaliczek,
– kosztów inwestycji w trakcie jej realizacji,
– obrót opakowaniami zwrotnymi,
– jednorazowej pomocy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Z KPiR mogą zostać zwolnione osoby ze względu na stan zdrowia i wiek osoby prowadzącej działalność oraz rozmiar prowadzonej firmy. Zwolnione z księgi podatkowej są również osoby, które jako formę opodatkowania działalności wybrały ryczałt ewidencjonowany.
Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów prowadzona w formie tradycyjnej polega na uzupełnieniu następujących kolumn:
Kolumna 1 – liczba porządkowa kolejnych wpisów do księgi
Kolumna 2 – data wydatku lub przychodu
Kolumna 3 – numer faktury bądź innego dowodu zakupu
Kolumna 4 i 5 – dane kontrahentów
Kolumna 6 – rodzaj transakcji
Kolumna 7 – wartość sprzedaży towarów lub usług
Kolumna 8 – przychody uzyskane spoza sprzedaży towarów lub usług
Kolumna 10 – zakup materiałów potrzebnych do produkcji swoich wyrobów oraz zakup towarów handlowych
Kolumna 11 – koszty na zakup z kolumny 10
Kolumna 12 – informacje o pensjach pracowników
Kolumna 13 – pozostałe koszty
Kolumna 14 – suma kosztów z kolumny 12 i 13
Kolumna 15 – pozostaje pusta
Kolumna 16 – koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową
Kolumna 17 – miejsce przeznaczone na uwagi
Więcej o uproszczonych formach księgowości przeczytasz TUTAJ.